marathon

iedereen die 5 km kan lopen kan, met de juiste training, ook een marathon lopen.

Marathon van Amsterdam (2017)

Categories: marathon
Comments: No

amsterdam-marathonZondag 15 oktober is het weer zover. De 42e editie van de Marathon van Amsterdam gaat weer van start. Op het vlakke en snelle parcours zullen er weer veel PR’s worden aangescherpt. maar veel zal natuurlijk afhangen van het weer en de vorm van de dag.
Al met al belooft het weer een prachtig evenement te worden. Mooie momenten  al bij de start in ’t olympisch stadion, het samenzijn met allemaal hetzelfde gevoel, het ‘bloed, zweet en tranen’ dat in de rondte zal galmen en uiteindelijk het startschot waarna de boel langzaam naar voren schuift.
Je weet dan wat je te wachten staat. De eerste 5km door t Vondelpark is het warm draaien en tempo vinden, daarna kijken hoe snel de eerste 10 gaan, naar de 15 bij de amstel, de 21 na de turn bij ouderkerk en de eerste wat lastige kilometers bij de spaklerweg op 26. Hoe voel je je bij de 30K bij ‘t Amstel Station en dan doorgaan…doorgaan over de prins hendrikkade naar de 38 en tenslotte de laatste moeilijke loodjes door ‘t vondelpark, over de amstelveense weg en het olympisch stadion in om te finishen. En daarna….leeg, helemaal leeg.

Ik wens iedereen die 15 oktober de marathon, of één van de overige afstanden, gaat lopen heel veel succes en heel erg veel loopplezier.

Arthur

De Groene van Amsterdam

Categories: marathon
Reacties uitgeschakeld voor De Groene van Amsterdam
de groene van amsterdam

De Groene van Amsterdam 2014
(marathon – 11 mei – 1e editie)
kleinschalig
winderig nat
mooi groen parcours
geweldige vrijwilligers
vriendelijke verzorging
gezelligheid
sloterplas
armbandje
dank
tot volgend jaar

De marathon…you can!!

Categories: marathon
Comments: No

Marathon-New-YorkDe beslissing is genomen…de marathon gepland.
Het draait vanaf nu maar om één ding: FOCUS! “Focus equals the future”. Praat erover en lees erover. Loop die marathon in je hoofd. Zorg dat je mentaal bent voorbereid. Voor de recreatieve loper die zich voor het eerst waagt aan het marathon-avontuur is finishen belangrijker dan tijd. Het volbrengen van de marathon is het doel. Naast de mentale focus is uiteraard de verrichte trainingsarbeid bepalend voor het slagen van de marathon-missie. Daar waar het lopen van een kortere afstand bij onvoldoende training nog wel eens een snelle tijd wil opleveren kun je dit bij een marathon wel vergeten. Op marathonday presteer je naar gelang er getraind is en word je keihard afgerekend op onvoldoende trainingskilometers. En dat is het mooie van het lopen van een marathon. Alle waar naar zijn geld.

Hoe train je nu voor een eerste marathon?

Dit is voor een ieder verschillend. Zelf trainde ik voor mijn eerste marathon (in ruim 4 uur) drie keer per week. Twee loopjes door de week van resp. 7 en 10 km en in het weekend een lange langzame duurloop (hartslag 120 – 135) van 20 km oplopend tot 32 km. circa een zeven weken voor de marathon. Hierna consolideren en 3x een 32-33 km lopen om de twee weken, samen met de eerder gemelde 7 en 10 km door de weeks. De laatste lange duurloop wordt 3 tot 4 weken voor de marathon gelopen. Vervolgens in de derde en tweede week voor de marathon gas terugnemen (taperen) en trainen op resp 75% en 50% van het aantal weekkilometers. Dus, intensiteit hetzelfde, aantal kilometers naar beneden.

Laatste week voor de marathon

Beperk je in de laatste week tot één of twee keer wat versnellinkjes en bedenk dat je deze week door training meer kwaad dan goed kunt doen. De trainingsarbeid moet nu gedaan zijn, rust is nu belangrijk. Zorg dat je de voorlaatste nacht voor de marathon goed slaapt; de laatste nacht is vaak moeilijk. Drink de laatste dagen veel water en eet wat meer koolhydraten (pasta, brood) dan normaal.

Is dat alles? ja…in ieder geval alles wat de voorbereiding betreft in een notedop. Wel toegegeven dat het sneller is opgeschreven dan uitgevoerd. Het lopen van een marathon op de dag zelf is een prachtige ervaring; waar het om draait is de weg er naar toe; en deze vereist discipline….veel discipline…

Succes…

De marathon…het besluit

Categories: marathon
Comments: No

Elke loper denkt er wel eens aan? Zou ik ooit? Zou ik ooit in staat zijn een marathon uit te lopen. Welnu, hierbij gelijk het antwoord. Wat mij betreft is hier een volmondig JA op zijn plaats. Mijn idee is dat iedereen die een 5 km kan volbrengen ook in staat is een marathon te lopen … op termijn! De overstap moet echter geleidelijk gaan. Aanpassing van pezen en banden vraagt tijd, veel tijd. Van 5 km naar 10; van 10 naar 16; van 16 naar de halve marathon en tenslotte via de 30 km als tussenstop langzaam naar de marathon.

Is het allemaal zo gemakkelijk?

Nee, dat is niet het geval. En dat moet ook niet want juist het feit dat niet iedereen een marathon loopt maakt het weer bijzonder. Maak echter niet de fout om te besluiten een marathon te lopen in een dronken bui, als gevolg van een weddenschap of om op een verjaardag te kunnen zeggen dat je een marathon hebt volbracht. Besluit tot het lopen van een marathon enkel en alleen voor jezelf, om zelf je grenzen te verleggen en alleen omdat jij het wilt. De motivatie om een marathon te lopen moet van binnenuit komen en moet niet het gevolg zijn van enige druk van buitenaf.

Wanneer ben je toe aan het lopen van een marathon? Dat weet je niet, dat voel je. Het is geen beslissing van een moment maar een idee dat ontstaat in je onderbewuste en langzaam doorsijpelt naar het bewuste. Je denkt eraan en het geraakt niet meer uit je hoofd. Geleidelijk ontstaat er iets. Je speurt het internet af naar informatie, leest erover, praat erover, ondergaat een medische keuring, zoekt een marathon uit, maakt een trainingsplan….en dan…begint het pas.

Tot de volgende…. —-> de marathon…you can!

De Marathon en Phidippides…

Categories: marathon
Comments: No

Over het ontstaan van de klassieke afstand van de marathon doen meerdere verhalen de ronde. De meest geaccepteerde is de legende van de griekse runner Phidippides. Nog even de ´feiten´ op een rijtje.In 490 voor Christus zetten oorlogszuchtige Perzen koers richting de Griekse stad Marathon. Toen Athene hoogte kreeg van deze op handen zijnde invasie stuurde zij Phidippides, hun beste runner, met een hulpverzoek naar Sparta, een afstand van ca 250 km over berg-en rotsachtig terrein. Hij deed hier slechts twee dagen over. Aangekomen in Sparta trof Phidippides een feestvierende menigte vanwege een religieuze feestdag en was een algehele mobilisatie uit den boze. Hierop maakte Phidippides rechtsomkeert via Athene naar Marathon om dit teleurstellend nieuws mede te delen en om mee te vechten tegen de Perzen. Ook zonder de hulp van de Spartanen bleken de Athenzers in staat de aanval van de Perzen af te slaan. Hierop vertrok Phidippides van Marathon naar Athene om het goede nieuws over te brengen…een afstand van bijna 50 km. Na aankomst bij de agora (centrale plek) in Athene en het uitspreken van de heroïsche woorden ´Verheugt U, we hebben gewonnen´ stortte hij ter aarde en overleed. In één week tijd had hij meer dan 500km gelopen.

Of bovenstaande werkelijk is gebeurd als beschreven zal waarschijnlijk nooit helemaal duidelijk worden. In 1896 werd de afstand tussen Marathon en Athene tijdens de eerste Olympische Spelen in Griekenland als loopevenement in het programma opgenomen ter nagedachtenis van de gestreden strijd bij Marathon. Omdat de afstand tussen de twee steden ruim 48 km bleek te zijn, besloot men het parcours in te korten tot circa 42 km. De officiële afstand van de marathon zoals we die nu kennen, 42,195 km, werd voor het eerst gelopen in 1908, bij de derde Olympische Spelen in Londen. De oorspronkelijke afstand werd hier, om het Britse koningshuis de gelegenheid te geven de finish vanaf de koninklijke tribune in het White City Stadion in West-Londen het te kunnen aanschouwen, aangepast naar 26,2 mijl (42,195 km). Op de Olympische Spelen hierop volgend, werd er echter weer een andere afstand gelopen. Het duurde tot 1924 voordat de officiële afstand van de marathon internationaal werd vastgesteld op 42 km en 195 meter.