Tips Dam-tot-Damloop 2018 (16,1 km)

 >>   In de laatste week voor de wedstrijd géén lange trainingen. Je conditie heb je in de voorbijgaande maanden/weken al opgebouwd. In de laatste week is rust belangrijker dan inspanning. Doe hooguit de laatste 2-3 dagen een paar korte versnellingen, maar overdrijf ‘t niet. 

>>  Drink de avond voor de wedstrijd nog een extra glas water. Hierdoor heb je de volgende ochtend aan één kopje thee of koffie voldoende en hoef je mogelijk vlak voor de start niet naar ‘n toilet  🙂 

 >>  Zorg voor voldoende rust en vermijd de laatste dagen lichamelijk zwaar werk. Gek genoeg is de nachtrust voorafgaand aan de wedstrijddag niet zo belangrijk; de nacht dáárvoor is voldoende slaap wel belangrijk.

 >>   Leg de dag voor de wedstrijd alle spullen vast klaar zodat je op de wedstrijddag niet hoeft te stressen.

raceday: 

 >>   Neem 3-4 uur voor de start een lichte maaltijd die je normaal ook zou nemen voor een lange duurloop. Drink er een  kopje thee/koffie bij en stop daarna met drinken tot de start. Neem evt. een banaantje of een kleine reep mee voor ca. een uur voor de start mocht je tegen die tijd toch weer trek gekregen hebben. Zelf drink ik vlak voor de start altijd ca 300 ml water uit ‘n meegebracht flesje. Hoewel dit meer n standaard gewoonte is geworden bij elke race heb ik t idee dat dit voor mij werkt.

 >>   Zorg dat je op tijd bent. Niets is zo irritant dan je in alle haast te moeten omkleden, te zoeken naar de juiste vrachtwagen (die tegenwoordig aan de achterkant van ‘t Centraal Station staan) om je kledingzak af te geven en te moeten rennen naar je startvak. Neem ruim de tijd, ontmoet eventueel je collega’s, maak ‘n leuke groepsfoto en geniet van alle gezelligheid.

 >>   Laat je vlak voor de start niet verleiden tot het nemen van  druivensuiker of andere zoetigheid. Dit verstoort je bloedsuikerwaarde dusdanig dat je de eerste  kilometers niet vooruit komt.

 >>  Tien engelse mijlen is 60% verder dan een 10km. Start rustig, laat snelle lopers links passeren en loop de eerste 5km relaxed in je eigen tempo. Houd bij het ingaan van de IJ-tunnel je snelheid onder controle en spaar je krachten als je weer omhoog moet. Kijk tussen de 5 en 10km hoe het gaat en probeer relaxed  en ontspannen te blijven lopen. Mocht je bij de 10km wat over hebben, versnel niet te snel; 6 km is nog een aardig stukkie.  Bovendien is ‘t veel leuker om richting de finish in Zaandam, met ‘t enthousiaste publiek, nog wat reserves over te hebben.

 >>   Je kunt tijdens de laatste kilometers , door overhangende spandoeken ed, het idee krijgen dat de finish al in zicht is. Verkijk je hier niet op en blijf je eigen tempo lopen.

Tenslotte: Hoewel het tijdens de wedstrijd druk kan zijn, probeer vooral te blijven genieten van het samen lopen, de muziek, de gezelligheid, de omgeving en van je eigen prestatie. Eerste zul je waarschijnlijk niet worden maar ‘be the best you can be!’

Veel succes!

Arthur

 
Comments

No comments yet.