schoenen

wat is de beste hardloopschoen voor mij?

“Wat is de beste hardloopschoen voor mij?” – één van de meest gestelde vragen onder beginnende hardlopers. Er is immers een aanbod van meerdere fabrikanten, die ieder op zich een stuk of tien verschillende modellen hebben, met even zo veel verschillende kleuren. Sta je in de winkel voor een rek dan lachen alle schoenen je in alle kleuren even vriendelijk toe en weet je echt niet welke hardloopschoen voor jou de meest geschikte is. Bovendien variëren de prijsklassen tegenwoordig van € 60 – € 180,= en dat kan nog wel een verschilletje geven. Dus als je kiest voor een redelijk geprijsde schoen, dan wil je wel weten dat dat de meest geschikte schoen voor jou is.

hoe maak je de juiste keus?

Dit is voor een beginnende hardloper verschillend ten opzichte van een ervaren loper. De ervaren loper is vaak, na vele jaren hardlopen, bekend en gewend geraakt aan een specifiek merk en model en blijft in het algemeen trouw aan dit merk. Hoogstens wil hij of zij nog wel eens van model veranderen maar van merk veranderen zal in de regel niet zo snel gebeuren.
Voor de beginnende hardloper ligt dit anders. De beginnende loper kan het best eens binnenlopen bij een gespecialiseerde hardloopzaak als run2day of runnersworld. Hier zijn verkopers vaak zelf ervaren hardlopers die je kunnen helpen met het maken van een keuze. Zij kunnen aan de hand van je voeten en al dan niet een loop-videoanalyse snel bepalen welk merk en model de meest geschikte hardloopschoen voor jou is.

tip 1: goedkoop is duurkoop

– Vanaf een redelijke prijsklasse (ca. € 85,=) kun je globaal zeggen dat alle hardloopschoenen van de bekendere merken als Asics, Nike, Brooks ed. goed en in principe geschikt voor jou kunnen zijn.

tip 2: neutrale schoen als uitgangspunt

– Ga in eerste instantie uit van een neutrale schoen, dus zonder een in de schoen verwerkte correctie. Ga alleen over tot keuze voor een corrigerende schoen als dat ECHT heel erg nodig is ivm. supinatie of overpronatie. Luister hierbij naar de adviseur in de hardloopwinkel, google ook van tevoren even op internet op de woorden ‘overpronatie’ en ‘supinatie’ en laat je door de adviseur uitleggen waarom jij echt niet op een neutrale schoen zou kunnen lopen. Houd hierbij ook in de gaten dat het looppatroon van een hardlopende mens totaal kan afwijken van die van een wandelend persoon. Bovendien maakt het uit of er op de hak wordt geland of dat er met een mooie middenvoetlanding wordt gelopen. Mijn persoonlijke mening is dat er in de praktijk te snel een corrigerende schoen wordt verkocht. Met door oefeningen sterker gemaakte spieren, pezen en banden rond de enkels zou er volgens mij vaak beter voor een neutrale schoen kunnen worden gekozen.

tip 3: ‘lekker zitten’ belangrijker dan kleur

– Koop een schoen die direct ‘lekker zit’. Dit is waarschijnlijk wel de meest waardevolle tip die ik je kan geven. Een hardloopschoen moet direct bij en na het aantrekken een comfortabel en passend gevoel geven, let hierbij niet teveel op de kleur. Vaak zijn dezelfde schoenen verkrijgbaar in meerdere kleuren. En is dat niet in de winkel dan is dat wel in één van de vele online hardloopwinkels. Zelf koop ik regelmatig hardloopschoenen voor mij en mijn gezin bij duitse on-line shops als bijvoorbeeld sp24.com. De prijs is gunstiger dan die van de runningshops in Nederland en vaak hebben ze ook nog een grotere kleurkeuze. Nadeel is dat de levertijd rond een week ligt en het ruilen wat lastiger kan zijn dan dat je ze in de winkel koopt.

tip 4: liever wat groter, dan te klein

– Koop je schoenen niet te klein. Beter te groot dan te klein! Niets is zo irritant als dat je tenen bij elke stap tegen de voorkant van je schoen schuren. Voeten moeten de ruimte hebben en tenen moeten zich kunnen uitspreiden bij het neerkomen van de voet. Heeft alles te maken met energie die het lichaam moet kunnen verlaten, waar ik het een andere keer over zal hebben.
Zorg dat je een duimbreedte ruimte ‘over’ hebt aan de voorkant van je hardloopschoenen. Dit kun je controleren door de binnenzool uit de schoen te halen en vervolgens hierop te gaan staan. Check vervolgens of je een duimbreedte ruimte aan de voorkant over hebt.
Andere methode is de schoen aan te trekken en vervolgens een halve pas te maken waarbij de schoen buigt (voorvoet op de grond, hiel omhoog). In deze stand even blijven staan en ook nu kun je checken of je nog voldoende ‘loze’ ruimte aan de voorkant over hebt. Laatste punt tenslotte. In de middag zijn je voeten in de regel iets groter dan in de ochtend. Houd hier ook rekening mee als je je schoenen in de ochtend past. Bovendien zetten je voeten uit tijdens het hardlopen. Koop je schoenen dus ruim genoeg en let niet te veel op de schoenmaat die op de doos vermeld staat.