hak- of voor/midden-voetlanding?

hak- of voorvoetlanding?

hak- of voor/midden-voetlanding?

De tot de beste ultralopers van de wereld behorende tarahumara-indianen in mexico lopen op blote voeten of op sandalen die ze veelal zelf snijden van autobanden. Hiermee zijn ze in staat om vele uren achter elkaar hard te lopen. Landing gebeurt hierbij op de voor/middenvoet (zie video). Demping gebeurt op natuurlijke wijze door het meest ingenieuze dempingssysteem dat er bestaat…het eigen lichaam met het spieren, pezen en bandenstelsel. Sinds twee jaar ben ik, aangemoedigd door artikelen en video┬┤s over looptechniek, na jaren van haklanding langzaam overgestapt van hak- naar voor/middenvoetlanding. Mijn ervaring is dat het hardlopen me nu natuurlijker, ontspannen en met veerkracht afgaat bij dezelfde trainingsbelasting. Resultaat hiervan vond ik terug in mijn marathontijd die ik hierdoor van ‘net boven de 4 uur’ terug kon brengen tot 3u45 min. Geen wereldtijd maar met mijn 55 jaar ben ik hiermee tevreden en staat gelijk aan een 3u15 op 30 jarige leeftijd. De overgang naar voor/middenvoetlanding moet echter heel geleidelijk gaan om blessures in het onderbeen te voorkomen. Houd het wel allemaal ontspannen en zorg dat je niet op je tenen gaat lopen maar na landing op je voor/middenvoet (achterste deel van de bal van je voet) ook je hiel laat doorzakken. Denk tijdens het hardlopen dat je op blote voeten loopt; hierdoor zul je op een natuurlijke wijze op je voor/middenvoet landen. Loop dus ‘op je voeten’ en niet ‘op je schoenen’. Hierdoor zul je naar alle waarschijnlijkheid ook een snellere en kortere pas ontwikkelen, hetgeen ook past bij een meer natuurlijke loopstijl. Zorg er ook voor dat je landing altijd onder je lichaam plaats vindt en niet er voor. De nieuwe loopbeweging zal je na verloop van tijd minder energie kosten en de loopbeweging zal vloeiender aanvoelen. Verder is ‘t aan te raden om de natuurlijke voor/middenvoetlanding-looptechniek bewust aan te leren bij een langzame snelheid. Succes.

 
Comments

No comments yet.