gezondheid

Hardlopen levert een positieve aan de gezondheid. Het versterkt je immuunsysteem, vermindert stress en depressieve gevoelen, houdt je botstructuur op sterkte, levert een bijdrage bij het afvallen door vetverbranding en en geeft na afloop altijd een beter gevoel dan voor die tijd.

zorgpremie kan 50% omlaag

Categories: gezondheid
Comments: No

zorgpremie kan omlaag De zorgpremie kan met 50% naar beneden als we met z’n allen 3x in de week gaan bewegen en wat gezonder gaan eten; ik ben daar van overtuigd. Door te gaan sporten, en of dat nou hardlopen, fietsen, zwemmen of sportief wandelen is, werken we namelijk niet alleen aan onze fysieke, maar ook aan onze fysische toestand. Onze ademhaling verbetert, de hartslag verlaagt, de zuurstof- en stofwisseling verbetert, het immuunsysteem wordt sterker en bovendien worden alle onderdelen van dit systeem door het lichaam zo optimaal mogelijk op elkaar afgestemd. Tekortkomingen van het lichaam zullen automatisch door het lichaam zelf worden gecorrigeerd en geoptimaliseerd, zowel tijdens het sporten als tijdens de herstelperiode erna.

geen garantie

Uiteraard ben je ook als sporter niet immuun voor ziekten, maar je kunt de kans om ziek te worden wel in belangrijke mate verlagen. Dit is wel duidelijk geworden uit de vele wetenschappelijke onderzoeken die de laatste jaren op dit gebied zijn uitgevoerd. En waarom zou je die kans niet grijpen? Ieder mens wil toch het liefst een zo klein mogelijke kans om ziek te worden. Eenmaal ziek, kun je te laat zijn, zo simpel is het. En als je daarbij ook wat meer op je voeding let, met name minder suikers, dan zal dit absoluut een positieve boost aan je gezondheid geven.
En als we dat nou met z’n allen zouden gaan doen, kan die zorgpremie echt worden gehalveerd, ik ben daar van overtuigd! Mogelijk vind je dit allemaal wat kort door de bocht, maar moeilijker hoeft het volgens mij niet te zijn.

hardlopen als therapie

Categories: gezondheid
Comments: No

hardlopen als therapieIn Nederland gebruiken ca. 1 miljoen(!) mensen geneesmiddelen ter behandeling van een lichte depressie. Deze worden vaak voorgeschreven door een huisarts naar aanleiding van een consult van 15 minuten. Dat een vorm van lichte depressie en neerslachtigheid ook bestreden kan worden door te gaan hardlopen (gezonder en goedkoper), is niet alleen mijn bescheiden mening, maar is ook wetenschappelijk aangetoond in onder meer een onderzoek van Professor Ruud Bosscher van de Vrije Universiteit te Amsterdam. Hardlopen bleek hetzelfde positieve effect te hebben als traditionele anti-depressiva door de tijdens het hardlopen vrijkomende ‘gelukshormonen’ endorfine en serotonine.

Hardlopen wordt onder meer hierom steeds vaker door professionals als therapie ingezet bij neerslachtigheid en lichte depressie. Door de positieve effecten van hardlopen bestaat de kans dat gedeprimeerden ook op andere terreinen de draad weer oppakken. Een hardloopprogramma kan dus, zowel direct als indirect, bijdragen aan meer levensplezier. En hoe mooi is dat, het feit dat een simpele beweging als hardlopen in zo’n ongelooflijk sterke mate positief van invloed kan zijn op de geestesgesteldheid van de mens.

Dat hardlopen ook een rol kan spelen in het voorkomen van depressies komt naar voren uit een wetenschappelijk onderzoek van de Duitser Siegfried Weyerer. Hij toont aan dat mensen die niet of nauwelijks bewegen, een één tot drie maal hoger risico op een depressie lopen dan fysiek actievelingen. Ook latere onderzoeken tonen aan dat lichamelijke fitheid de emotionele stabiliteit en het zelfvertrouwen vergroot en eigenschappen als volharding en onafhankelijkheid stimuleert. Interessant hierbij te vermelden dat deze voordelen groter blijken te zijn naarmate de trainingsomvang toeneemt.

hardlopen en afvallenVeel vrouwen en mannen die gaan hardlopen doen dit om wat pondjes kwijt te raken. Toch is het resultaat op de weegschaal vaak teleurstellend. Hoe zit dat nou? Je hebt immers vreselijk je best gedaan, bent uitgeteld en bezweet…waarom zie je dat zo moeizaam terug op de weegschaal?

Hoeveel moet je lopen om af te vallen?

Om in één week één pond af te vallen zul je, bij gelijkblijvend eetpatroon, die week 3500 calorieën extra moeten verbranden. Dat zijn 500 calorieën per dag. Een vrouw van 65 – 70 kg kilo verbrandt met 6 km  joggen in ca 40 minuten zo’n 400 – 435 calorieën. Dit staat gelijk aan 2 witte bolletjes met kaas (40+). Je zou dus dagelijks zo’n 45 minuten moeten hardlopen om die 500 calorieën extra te verbranden. Nu is één pond in de week als doelstelling wellicht wat overdreven maar het blijkt dus dat er behoorlijk wat moet worden gelopen worden om dit op de weegschaal terug te zien. Uiteraard kan er met een wijziging in het eetpatroon ook de benodigde calorieën worden bespaard. Met een combinatie van meer bewegen en verstandiger eten is er dus wel degelijk resultaat te behalen.

Spierweefsel neemt minder ruimte in

Hardlopen is één van de beste manieren om het onderlichaam te shapen, omdat het enerzijds helpt vet te verminderen, terwijl tegelijkertijd spieren worden opgebouwd. Dit heeft voor de buitenkant een belangrijk voordeel: spierweefsel heeft een hogere dichtheid dan vetweefsel, neemt minder ruimte in en resulteert in een verminderde tailleomtrek, stevigere benen en afgeslankte billen. Dus ook als de weegschaal niet datgene laat zien wat je had verwacht (spierweefsel is zwaarder dan vetweefsel), het is waarschijnlijk dat je na een paar maanden regelmatig hardlopen wél in die jeans zult passen die je op het oog had, ook al zegt de weegschaal wat anders.

Hardlopen om af te vallen?

Zelf ben ik geen voorstander om te gaan hardlopen uitsluitend met als doel om af te vallen. Dit is op termijn bijna niet vol te houden. Zie hardlopen meer als een vreselijk goede en efficiënte manier van bewegen die goed is voor lichaam en geest. Dat daarbij de nodige calorieën worden verbrand is meegenomen en bij regelmatig hardlopen in combinatie met  gezonde voeding is dit een garantie voor een gezonder, energieker en gelukkiger leven…. en dat je daar op termijn bij afvalt, is mooi meegenomen.
Succes!

Body worlds en beweging

Categories: gezondheid
Comments: No

body-worldDe mens is niet gemaakt om acht uur per dag achter een bureau te zitten’, was mijn gedachte na een bezoek aan de tentoonstelling Body Worlds in de Expo aan de Zuidas/Amsterdam. De expositie toont menselijke lichamen behandeld volgens de plastinatiemethode, waarbij de lichamen van huid en vloeistof zijn ontdaan en alle geledingen van het menselijk lichaam prachtig zichtbaar worden. Niet luguber en niet eng maar ontzettend mooi om te zien. Een basketballer, een gymnast in de ringen, een balletdanser en zelfs een paard met ruiter. Werkelijk schitterend om bij deze laatste de gelijkenis te zien in spierpartijen, pezen en banden van paard en mens. Beide gemaakt om te bewegen…een uitbarsting van energie, kracht en beweging. Mens en dier, waarbij het onderscheid tussen beide zoogdieren volkomen wegvalt. Twee natuurlijke wezens, waarbij met name de spieren, pezen en banden van mens en paard gemaakt zijn om te bewegen.

Beweging en comfortzone

Hoe heeft het dan zover kunnen komen dat hele bevolkingsgroepen zich ´s ochtends naar school of werk begeven met auto, tram of een scooter; zo makkelijk en comfortabel mogelijk, waarbij comfortabel gelijk staat aan zo min mogelijk bewegen, zo min mogelijk moe worden. `s Avonds gaan we op dezelfde weg op dezelfde comfortabele wijze weer naar huis om na het eten van een snelle makkelijk hap neer te ploffen op een zo comfortabel mogelijke bank om vermaakt te worden door een tv programma waarbij we vooral niet hoeven na te denken. Om 23.30 uur kijken we weer tevreden terug op een dag en hijsen we onszelf in bed. net zoals we gisteren deden, net zoals we vorig jaar deden. En intussen worden we zwaarder en zwaarder en vragen ons af hoe dat toch kan. We leven immers zo gezond.

Ik denk dat het tijd wordt om wat meer uit die comfortzone te komen en te ontdekken hoe goed we ons kunnen voelen van een forse wandeling, een uurtje fietsen of een rondje hardlopen.

Succes…

hardlopen met plezier

Categories: gezondheid
Comments: No

hardlopen-just-for-funNa afloop altijd een lekkerder gevoel dan voor die tijd, voldaan onder de douche en lekker vermoeid op de bank neerploffen. Lopen voor de lol; het bewegingsapparaat in beweging zetten en merken dat het lichaam er profijt van heeft. Wat mij betreft doen we het daar voor, voor dat prettige gevoel van inspanning na gelopen te hebben. Grappig is dat hoe langer er gelopen is, hoe langer het euforische gevoel, tot aan enkele dagen na een lange duurloop.

Lopen is gezond voor het lichaam, goed voor spieren, pezen, banden, bloedsomloop en hart. Vroeger was het vanzelfsprekend dat we liepen; het lopen als vervoermiddel, lopen om je te verplaatsen van A naar B. Tegenwoordig pakken we de fiets, brommer of auto voor een vergeten boodschap. Waarom ook niet, we hebben immers steeds minder tijd. Al onze tijd is volgepland waarbij rekening is gehouden met snelle verplaatsingen. De benenwagen past niet meer in ons tijdsbeeld, er is simpelweg geen tijd meer voor. Bovendien kost het moeite en verplaatsen moet tegenwoordig zo eenvoudig mogelijk.

Toch lijkt er een kentering op gang gekomen. Men is zich bewust geworden dat bewegen moet! En wat is er nu makkelijker dan een paar loopschoenen aan te schaffen en te gaan lopen. Geen gedoe met inschrijvingen op sportscholen, afspraken op tennisbanen, tijdstippen die niet uikomen, mensen die niet komen opdagen en dergelijke. Hardloopschoenen aan, de deur uit en lopen, vandaag links af, morgen rechts af. Een kwartiertje, een uurtje, het maakt niet uit; wetende dat als je thuis komt je altijd een beter gevoel hebt dan voor die tijd. Hardlopen met plezier, goed voor lichaam en geest.

Tot de volgende…