De marathon…you can!!

Marathon-New-YorkDe beslissing is genomen…de marathon gepland.
Het draait vanaf nu maar om één ding: FOCUS! “Focus equals the future”. Praat erover en lees erover. Loop die marathon in je hoofd. Zorg dat je mentaal bent voorbereid. Voor de recreatieve loper die zich voor het eerst waagt aan het marathon-avontuur is finishen belangrijker dan tijd. Het volbrengen van de marathon is het doel. Naast de mentale focus is uiteraard de verrichte trainingsarbeid bepalend voor het slagen van de marathon-missie. Daar waar het lopen van een kortere afstand bij onvoldoende training nog wel eens een snelle tijd wil opleveren kun je dit bij een marathon wel vergeten. Op marathonday presteer je naar gelang er getraind is en word je keihard afgerekend op onvoldoende trainingskilometers. En dat is het mooie van het lopen van een marathon. Alle waar naar zijn geld.

Hoe train je nu voor een eerste marathon?

Dit is voor een ieder verschillend. Zelf trainde ik voor mijn eerste marathon in 2004 (in ruim 4 uur) drie keer per week. Twee loopjes door de week van resp. 7 en 10 km en in het weekend een lange langzame duurloop (hartslag 120 – 135) van 20 km oplopend tot 32 km. circa een zeven weken voor de marathon. Hierna consolideren en 3x een 32-33 km lopen om de twee weken, samen met de eerder gemelde 7 en 10 km door de weeks. De laatste lange duurloop wordt 3 tot 4 weken voor de marathon gelopen. Vervolgens in de derde en tweede week voor de marathon gas terugnemen (taperen) en trainen op resp 75% en 50% van het aantal weekkilometers. Dus, intensiteit hetzelfde, aantal kilometers naar beneden. Zo trainde ik dus toen. Inmiddels, vele marathons en enkele ultra’s rijker blijkt dat er meerdere manieren van voorbereiding en schema’s mogelijk zijn om een marathon tot een bevredigend einde te brengen. Misschien is dat ook ‘t mooie, ‘t zelf zoeken en ontdekken wat voor jou de beste manier is. Ieder mens is uniek en reageert anders op trainingsprikkels; dus ook hier ‘t advies: “Listen to everyone, follow no one”.

Laatste week voor de marathon

Doe in de laatste week voor de marathon niet al te veel meer aan trainingsarbeid. Bedenk dat je deze week door training meer kwaad dan goed kunt doen. De trainingsarbeid moet nu gedaan zijn, rust is nu belangrijk. Zorg dat je de voorlaatste nacht voor de marathon goed slaapt; de laatste nacht is vaak moeilijk.

Is dat alles? ja…in ieder geval alles wat de voorbereiding betreft in een notedop. Wel toegegeven dat het sneller is opgeschreven dan uitgevoerd. Het lopen van een marathon op de dag zelf is een prachtige ervaring; waar het om draait is de weg er naar toe; en deze vereist discipline….veel discipline…

Succes…

 
Comments

No comments yet.