Afvallen door hardlopen?

hardlopen en afvallenVeel vrouwen en mannen die gaan hardlopen doen dit om wat pondjes kwijt te raken. Toch is het resultaat op de weegschaal vaak teleurstellend. Hoe zit dat nou? Je hebt immers vreselijk je best gedaan, bent uitgeteld en bezweet…waarom zie je dat zo moeizaam terug op de weegschaal?

Hoeveel moet je lopen om af te vallen?

Om in één week één pond af te vallen zul je, bij gelijkblijvend eetpatroon, die week 3500 calorieën extra moeten verbranden. Dat zijn 500 calorieën per dag. Een vrouw van 65 – 70 kg kilo verbrandt met 6 km  joggen in ca 40 minuten zo’n 400 – 435 calorieën. Dit staat gelijk aan 2 witte bolletjes met kaas (40+). Je zou dus dagelijks zo’n 45 minuten moeten hardlopen om die 500 calorieën extra te verbranden. Nu is één pond in de week als doelstelling wellicht wat overdreven maar het blijkt dus dat er behoorlijk wat moet worden gelopen worden om dit op de weegschaal terug te zien. Uiteraard kan er met een wijziging in het eetpatroon ook de benodigde calorieën worden bespaard. Met een combinatie van meer bewegen en verstandiger eten is er dus wel degelijk resultaat te behalen.

Spierweefsel neemt minder ruimte in

Hardlopen is één van de beste manieren om het onderlichaam te shapen, omdat het enerzijds helpt vet te verminderen, terwijl tegelijkertijd spieren worden opgebouwd. Dit heeft voor de buitenkant een belangrijk voordeel: spierweefsel heeft een hogere dichtheid dan vetweefsel, neemt minder ruimte in en resulteert in een verminderde tailleomtrek, stevigere benen en afgeslankte billen. Dus ook als de weegschaal niet datgene laat zien wat je had verwacht (spierweefsel is zwaarder dan vetweefsel), het is waarschijnlijk dat je na een paar maanden regelmatig hardlopen wél in die jeans zult passen die je op het oog had, ook al zegt de weegschaal wat anders.

Hardlopen om af te vallen?

Zelf ben ik geen voorstander om te gaan hardlopen uitsluitend met als doel om af te vallen. Dit is op termijn bijna niet vol te houden. Zie hardlopen meer als een vreselijk goede en efficiënte manier van bewegen die goed is voor lichaam en geest. Dat daarbij de nodige calorieën worden verbrand is meegenomen en bij regelmatig hardlopen in combinatie met  gezonde voeding is dit een garantie voor een gezonder, energieker en gelukkiger leven…. en dat je daar op termijn bij afvalt, is mooi meegenomen.
Succes!

 
Comments

No comments yet.